szombat

Fügés almás pite


Füge. Datolya. Citrom. Narancs. Kókusz. Déligyümülcsöknek nevezzük őket. Ez valamikor nagy szám volt, ma már folymatosan kaphatóak. Ennek ellenére én inkább télen mozdulok rájuk – gondolom nem meglepő módon -, hisz a “friss” gyümölcsfelhozatal meglehetősen hiányos. Almából van bőven, ráadásul sokféle, de ha vegyíted egy kis egzotikummal, új arcát mutatja. A mazsolát is ide sorolom, mert bár szőlőből készül, de az igazán finom mazsolák dél-Európából és a közel-Keletről érkeznek.

Ez egy sült almás sütemény, amihez az almát nem reszelem, nem szeletelem, hanem kis kockákra vágom, és egy pici vajon fahéj és egyéb fűszerek társaságában cukor nélkül pár perc alatt megpuhítom. Variáld kedvedre, és a környezeted ízlése szerint. Én például több évtizeden át kiszedtem a mazsolát mindenből, és a datoláyhoz sem fűzött szerelmi viszony. Az aszalt gyümölcsöt semmiképp NE tedd a tetejére (mint én), mert kiszárad.

Ez itt mind déligyümölcs:



Déligyümölcsös tart (füge, datolya, narancs)


Előkészítési idő:      25 – 30 perc
Sütési idő :               35 - 40 perc
Mennyiség:              8 – 10 adag


Az omlós vajas tésztáról már korábban szóltam. Ezt most nem vakon/üresen sütöm, hanem a töltelékkel együtt.


Hozzávalók :

Omlós vajas tészta

  • 145 g liszt
  • 30 g keményítő
  • 100 g vaj
  • 20 g porcukor
  • 1 tojássárga
  • citromhéj
  • 1 ek. hideg víz

Déligyümölcsös töltelék:

  • 3 nagyobb puha aszalt füge
  • 3 szem datolya v. ½ csésze mazsola
  • 3 alma
  • 1 ek vaj
  • fűszerek (fahéj, szerecsendió)
  • 2 ek narancslekvár


Elkészítés

1.    A tésztát szokásos módon elkészítem, és beteszem a hűtőbe. Előző nap is elkészíthetem.

2.   A töltelékhez mindent kis kockákra vágok, és a fent leírt módon az almával kezdem, amit vajon megfuttatok, és hozzáadom az összes még kisebbre vágott déligyümölcsöt (aszalt fügét, mazsolát, datolyát). Lehűtöm.

3.   Egy 24 cm átmérőjű pite (pie)-formába helyezem a kinyújtott tésztát, úgy, hogy a széle túlnyúljon. Az alját megszórhatom egy kis darabolt mandulával, rákenek 1-2 kanál narancslekvárt (ha baracklekvár, az se baj, de én most déligyümölcsben utazom), és ráterítem a tölteléket. Visszahajtom a tészta szélét, amit megkenhetek tojássárgájával. (ha ez kimarad semi nem történik)

4.   175-180 fokos sütőben kb. 45 percig sütöm.

5.    Szobahőrsékleten tálalom.


Megjegyzés: Ez egy szinte tökéletes omlós tészta. Ha nagyobb  a formád, értelemszerűen végezz egy egyszerű matematikai műveletet. Ha összes déligyümülcsöt kihagyod, akkor egy baromi jó almás pitét kapsz! Köszönöm ÉDESEM-nek az ihletet.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails