vasárnap

Citromdzsem


A szezonalitás lelkes híve vagyok, és most dobálhatjátok a követ, hogy hát ez mit keres itt? Mármint a citrom vagy különösképpen a citrusból készült dzsem/lekvár? Nálunk sosincs szezonja. Sajnos. Mivel Görögországban voltam, és nyilván sokan járnak olyan országban, ahol kitűnő minőségű, ráadásul biocitromot vagy narancsot lehet kapni, így én is hoztam. Nem lehetett nem hozni, mivel a citromok akkorák voltak, mint nálunk egy jól megtermett narancs, és olyan lédús, hogy azt hittem a bőröndöm citromlében fog ázni, mire hazaszállítottam. De nem.


A recept eredetileg narancsra készült, és mivel angol, nem gondolom, hogy teljesen érett gyümölcsökre írták. A cukor mennyiségét megfeleztem.


Citromdzsem


Hozzávalók:

·      560 g kezeletlen biocitrom (nálam 2 nagy db)
·      1 l víz
·      500 g finomítatlan nádcukor (demerara)


1.    A citromokat megmosom, kettévágom, kifacsarom a levét.

2.   A héját apró csíkokra vágom,  a citromléhez teszem, és felöntöm a vízzel.

3.   Kb. 2 óráig állni hagyom (egyes receptek egész éjszakát írnak, nálam már megpuhult a héja ennyi idő alatt is).

4.   Felforralom, és 1-2 óráig főzöm. Ez idő alatt teljesen megpuhul, és a lé kb 1/3 része elpárolog.

5.    Hozzáadom a cukrot, és további 25-30 percig főzöm. Csepp próbát tartok. Ha egy-két perc múlva megszilárdul a hideg tányérra önött csepp, akkor elkészült.

6.   8-10 percig állni hagyom, majd száraz üvegekbe öntöm. Lezárom, és száraz dunsztba teszem.

7.   Amikor teljesen kihűlt, felcímkézem.


Megjegyzés: ezentúl, ha mediterrán országban járok, mindig hozok mandarint, citromot, vagy narancsot!

Amit tanultam: ismét azt, hogy bátran próbálkozzunk. Külön köszönet : River Cottage Handbook: Preserves c. kiadványnak.

2 megjegyzés:

masa írta...

Én megveszek egy saját készítésű narancs- vagy citromdzsemért, de visszatart az, hogy nem tudok beszerezni bió citromot. Esetleg nem tud valaki olyan technikát amivel fogyasztható lenne az itthon kapható narancs vagy citrom?Segítsetek! Köszönöm akkor is, ha nincs rá mód.

Nyárikonyha írta...

A biolboltokban úgy tudom lehet kapni ún. bio, vagyis kezeletlen citromot. Ha azonban ismerőseid, barátaid utaznak olyan országokba, ahol természetesen érlelt citrusféléket árulnak, kérd meg őket, hozzanak két-három darabpot.(pl.Olaszország, Görögország) Soha nem akarsz majd másfélét enni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails