szerda

Fő az egészség - díj, mozgalom, kelbimbó

a zöldség mindenre jó. kép innen
Díjak jönnek, díjak mennek a gasztrobloggerek körében. Kreatív díj, innovatív, legkedvesebb, stb. Minden díj nagyon kedves, én is kaptam, de az egymás segítésének, és népszerűsítésének lehet más módja is. Selectfood-tól kaptam (nem lepődtem meg) egy labdát (mely paradicsom formát ölt), melyet tovább kell passzolnom az egészséges étkezés, tudatos vásárlás jegyében.

Nem esik nehezemre erről írni, hiszen ez az élet/ételfelfogásom. Említettem, hogy nem szeretem a szigorú szabályokat, alapvetően liberális elveket vallok. A főzés legfontosabb elemének az alapanyagokat tartom. Mikor megkaptam a feladatot, azon gondolkoztam, hogy igazán én ebben a szellemben főzök, lehet nem is kell egy recept. (persze aztán lett) Sokkal inkább írnék arról, hogy próbáljatok meg minél frissebb, lehetőleg kemikáliákkal nem kezelt, friss és nem feldolgozott élelmiszereket beszerezni. (már erről is írtam). A beszerzés, vásárlás nagyon fontos momentum a végeredményhez vezető úton. Tulajdonképpen akkor dől el, hogy mi lesz az asztalon. Nagyon nehéz változtatni, hiszen nyilván mindenkinek vannak bejáratott helyei, boltjai, hiperjei, vagy zöldségesei, és van mögötte egy család az ízlésével, a tradíciókkal és kéréseivel. Mindenesetre ne feledd a döntéshozó Te magad vagy, aki főzöl!

u.i . Nem akarom hosszú lére ereszteni a mondanivalót, de még egyet szeretnék megemlíteni: ha minden gasztroblogger családja annyi édességet eszik, mint amennyit publikál, akkor itt a cukorfogyasztás terén nagy gondok vannak.

Részemről az alábbiak betartása nem nehéz:
  • Vásárlás (azzal, hogy lehetőleg piacon, termelőtől vásárolunk, már sokat teszünk)
  • Hús – zöldség arány (a hús ne legyen főszereplője az étkezésnek, hetente legalább egyszer tartózkodjunk a hús fogyasztástól – hús nélküli hétfő)
  • Finomított szénhidrátok csökkentése
  • Feldolgozott, előrecsomagolt termékek elhagyása
  • Só használat korlátozása, friss fűszerek használata
Párolt kelbimbó natúr sertésborda

Hozzávalók:
  • egy csésze kelbimbó/fő
  • párolóedény
  • 1-2 szelet mangalica karaj/fő
  • 2-3 gerezd fokhagyma/hússzelet
  • kevés kömény
  • vaj
  • olivaolaj
  • édes fűszerpaprika

Elkészítés:

  1. A karajszeleteket vaj-olivaolaj keveréken 2-3 percig sütöm, majd megfordítom. Hozzáadom a felszeletelt fokhagymát, megszórom kevés köménymaggal, és a szeleteket megszórom paprikával. (vigyázok, hogy a zsiradékbe ne kerüljön, mert megéghet). Lehúzom a lángról.
  2. A friss kelbimbókat leöblítem, szükség esetén a külső leveleket eltávolítom. Párolóban, vízgőz fölött 10-12 perc alatt puhára párolom. Sózást nem igényel.
  3. A húst sütőben 100-120 fokon melegen tartom, amíg a kelbimbó elkészül. Csak a legvégén sózom, lehetőleg tengeri sóval.

Megjegyzés : fenti kombinációt a mindenevőknek készítettem. Kevés zsír, kevés só, kellő fehérje- és rosttartalom.

Fő az egészség! Mozgalom lényege:

A felkérést kapó személy egy egészséges, vagy a hagyományos elkészítési módnál egészségesebben elkészített ételt publikál a blogján vagy honlapján a mozgalom logójával együtt.
Az étel típusa szabadon választható, lehet bármi ami belefér a Fő az egészség! kategóriába.
Akik kedvet éreznek hozzá, azok a recepttel együtt egészséges főzési tippekről, vagy alapanyagokról is írhatnak, vagy felhívhatják az olvasók figyelmét az egészségtelen alapanyagokra, élelmiszerekre.
A felkérést a recept és a kép megjelenítésekor tovább kell adni 2-3 - kötöttségek nélkül - kiválasztott bloggernek. Ez történhet e-mailben, megjegyzésben, ahogy kényelmes. Én azoknak adom tovább, akiket korábban díjaztam:


A továbbítás természetesen nem kötelező, de ha jónak tartod a kezdeményezést, ha szívesen készítesz egészséges ételeket és teszel az egészséged érdekében, akkor add tovább! 

9 megjegyzés:

rozmaring&ibolya írta...

...lám,lám másnak is feltűnt a legnépszerűbb bejegyzések az édességek vajon miért ??

Nyárikonyha írta...

nekem már rég feltűnt, de én lehet, hogy atipikus vagyok.nem sok édességet eszem.

"saját levében" írta...

Én sem eszem, de csinálni imádom! És bizony ez édesíti meg a környezetem életét. Köszi a stafétát és ezt a nembabér koszorút elfogadnám élőben is!

GasztroRéka írta...

Nagyin tetszik ez a "mozgalom". A piac nálam nem volt gond, de sok mindenen változtattam az elmúlt években. Sokkal kevesebb lisztet használok, az otthon készülő ételek nagy részébe mézzel helyettesítem a cukrot. Legszűkségesebb esetben sózok, friss zöldségeket soha.
A főzelékeknél és a krémleveseknél nem készítek rántást stb.
Remélem sok jó recept kerül fel a blogokra!

Nyárikonyha írta...

ok.édességkészítés, sőt evés sem gond. a minőség és a cukor / vaj arányokkal van itt a probléma. Réka, beszervezünk, ne aggódj!
Babérkoszorú baromi jó ötlet, egy bloggerrendezvényen kézügyesek előnyben!

Selectfood írta...

Köszönöm a csatlakozást! Szuper írás, egyszerű és nagyszerű a recept! ;o)

Örülök, hogy beindult a mozgalom, én a részemről szerkesztek egy aloldalt, ahová összegyűjtöm a csatlakozó bloggereket a receptekkel, bejegyzésekkel együtt.

Nyárikonyha írta...

ez nem is recept, inkább alapanyag, elkészítési mód, fűszerezés, ami igazán light-os. Aloldal jó ötlet, inkább linket javaslok.

lorien írta...

Elnézést kérek, kicsit elkéstem a válasszal :)
Köszi a felkérést, szoktam ebben a szellemben főzni, viszonylag sűrűn. Van is ilyen téma a tarsolyban még, csak meg kéne írni. :)

Nyárikonyha írta...

naná, hogy szoktál! első körben csaj azokat mertük felkérni, akik így főznek, később jönnek, akiket győzködni kell:-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails