hétfő

Zserbó - a karácsonyi kötelező elem

zserbó

A zserbó egy olyan felnőtt édesség. Én gyerekkoromban egyáltalán nem szerettem, de ez nem meglepő, mert én semmit nem szerettem, amiben mák vagy dió volt. Az évvégi ünnepek édességszekciója – különös tekintettel, hogy egy időben az Erzsébet, Éva és István nevű emberek jelentős többségben voltak a családban, én ráadásul András napkor születtem – jelentősen leszűkült számomra. Lehet, hogy ez az oka, hogy nem vagyok különösképp édesszájú.

Zserbót életemben először kb. 4 éve sütöttem, mikor kiderült, hogy a kertünkben egy nagyon finom papírhéjú diót adó fa van, és hirtelen lett egy-két láda saját diónk. Ez a városi embert fellelkesíti, és próbálja hasznát venni, amit a természet adott. Azóta persze imádom ezt delikát sütit – be kell hoznom a gyermekori lemaradásom.

Ajánlom ezt a receptet a könyvelők gyöngyének, az én drága M. barátnőmnek, mentoromnak. Olvassátok, csináljátok!


Zserbó


Elkészítési idő:             1 – 2  óra
Sütési idő :                   35 - 40 perc
Mennyiség:                  1 sütőtepsi

Hozzávalók :

A tészta:

  • 65 dkg liszt
  • 32,5 dkg vaj
  • 2 dkg friss élesztő
  • 2 ek porcukor
  • 1 citrom/narancs reszelt héj
  • tejföl
  • kis tej
  • 1 pici szódabikarbóna

A töltelékhez:

  • 40 dkg cukros darált dió (barna cukor)
  • 40 dkg házi baracklekvár

A csokoládémáz:


  • 10 dkg porcukor
  • 2,5 dkg kakaópor
  • 100 g étcsokoládé
  • 5 dkg vaj

Elkészítés

  1. Hozzávalókat előkészítjük, lemérjük. Élesztőt langyos kis cukorral felfuttatjuk.
  2. A töltelékhez cukros dió keverékben a cukor arányt mi állítjuk be, én nem nagyon teszek bele, mert a lekvár édesíti.
  3. A lisztben elmorzsoljuk a jéghideg, kis kockákra vágott vajat, és a többi hozzávalóval rugalmas tésztát gyúrok. 3 részre osztom.
  4. A sütőhöz tartozó pléhtepsit vajas papírral kikenem.
  5. Az első 1/3 rész tésztát tepsi méretűre nyűjtom és beleteszem a tepsibe. Megkenem a lekvár felével, és megszórom a dió felével. Reszelek rá citromhéjat.
  6. uaz. mint 5.pont
  7. Kinyújtom a 3. rész tésztát, és ráfektetem a diós töltelék tetejére. 1 órát pihentetem hideg helyen. Sütőt 175 °C-ra melegítem.
  8. A tésztát előmelegített sütőben 35-40 percig sütöm. Teljesen lehűtöm. Én egy egész éjszakára valami nehezéket szoktam rárakni, hogy sima legyen a teteje.
  9. Csokoládét megolvasztom. Egy kisebb serpenyőben a porcukrot, a kakaót 1-2 kanál vízzel melegítem, amíg a cukor el nem olvad. Beleteszem a vajat. A két masszát ideális esetben úgy tudom gond nélkül összekeverni, ha azonos hőmérsékletűek. Még langyosan rákenem a tészta tetejére.

Megjegyzés: Zserbót ne hirtelen felindulásból süssünk. Ez a sütemény igazából 2-3 nap elteltével a legfinomabb. Ezért is nagyszerű ünnepi sütemény, mert előre elkészíthető. Klasszikus formája a szelet, de én szoktam egészen pici kockákra vágni, mint egy petit four – épp egy falat!

2 megjegyzés:

Bianka írta...

nagyon szép szeletkék. nálunk is lesz :)

Nyárikonyha írta...

Nem szeretem a nagy szeleteket, nag yadagokat. Nálunk kezdettől kezdve megy ez a pici kockára vágás. Nem mintha így nem ennél ugyanannyit, de arra is van lehetőség, hogy csak egy pici darabot vegyél a kávé mellé.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails